Van Missie naar Instrument

Visie Volunteer Aware

Het is onze visie dat er vanuit Nederland ethisch en verantwoord internationaal vrijwilligerswerk wordt aangeboden, hieronder vallen ook stages, waarbij respect is voor wet- en regelgeving, beleid, cultuur, normen en waarden en gebruiken in de projectlanden. 

Missie Volunteer Aware

We willen onze visie bereiken door organisaties die internationaal vrijwilligerswerk organiseren met elkaar te vergelijken op het gebied van beleid en aanpak van hun aanbod. Dit doen we aan de hand van onze transparantie-index. We stellen hiermee de vrijwilliger in staat om bij het maken van zijn of haar keuze rekening te houden met de belangrijkste aspecten van ethisch verantwoord internationaal vrijwilligerswerk. Daarnaast promoten we verantwoord internationaal vrijwilligerswerk ook op een actieve wijze, zowel naar de aanbieders van vrijwilligerswerk, de vrijwilliger alsook naar de media.

De missie van Volunteer Aware geoperationaliseerd naar de transparantie-index

Organisaties die vrijwilligers en/of stagiairs zenden naar programma’s en projecten in het buitenland doen hun best te voldoen aan de Volunteer Aware-standaarden voor ethisch verantwoord internationaal vrijwilligerswerk. Deze standaarden worden door Volunteer Aware als volgt geformuleerd:

Missie en profiel

  • Organisaties streven ernaar om met hun uitingsvormen een gelijkwaardig, eerlijk en ethisch verantwoord beeld te schetsen van de verhouding tussen westerse vrijwilligers en de lokale bevolking in ontwikkelingslanden. Hierbij staat de gelijkwaardige relatie tussen de vrijwilligers en lokale bevolking centraal.
  • Organisaties besteden ruim aandacht aan het formuleren van de eigen missie en visie als grondslag voor het internationaal vrijwilligerswerk dat wordt aangeboden.
  • Organisaties gaan expliciet in op de gevaren rondom het werken met kwetsbare doelgroepen, onderschrijven actief de richtlijnen van belangenorganisaties en publiceren verwijzingen daar naartoe.
  • Organisaties bieden geen projecten/opdrachten aan vrijwilligers aan in een kinderhuis. De projecten/opdrachten, waarbij met kinderen wordt gewerkt, richten zich op kinderen die nog thuis wonen.
  • Organisaties zijn expliciet over de voorwaarden die gelden voor vrijwilligers die aan hun opdrachten/projecten meedoen.

Zichtbaarheid en responsiviteit

  • Met organisaties kan rechtstreeks contact worden opgenomen, via telefoon of email. In geval van email wordt binnen enige dagen een inhoudelijke respons gestuurd.
  • Organisaties stellen geïnteresseerde potentiële vrijwilligers in staat om in contact te komen met oud-vrijwilligers om zo informatie in te winnen over de opdracht of het project, waarin zij geïnteresseerd zijn.

Grondslag en financiën

  • Organisaties informeren op hun website op betekenisvolle wijze over hun organisatiebasis (rechtsvorm, financieel-economische grondslag).
  • Organisaties maken zich naar buiten toe transparant door op hun website uitgebreid in te gaan op hoe hun organisatie er uit ziet (organogram) en presenteren zichzelf op een ‘Over ons’-pagina.
  • Verenigingen en stichtingen publiceren hun jaarverslagen op hun website.
  • Organisaties informeren hun potentiële deelnemers uitgebreid over de kosten/prijzen van hun aanbod van vrijwilligerswerk en zijn duidelijk over wat wel en wat niet is ingegrepen bij de informatie over de kosten.
  • Organisaties zijn transparant over de kostentoedeling en maken duidelijk wat de dekkingskosten voor de lokale partners zijn.

Partners en projecten

  • Organisaties maken vrijwilligers vooraf duidelijk, dat ze samenwerken met lokale partnerorganisaties en tonen hierover inhoudelijke informatie. Indien een vrijwilliger een vrijwilligersreis boekt, wordt voor hem/haar transparant met welke partnerorganisatie bij zijn/haar project wordt samengewerkt.
  • Organisaties benoemen bij hun opdrachten en projecten de taken en verantwoordelijkheden van vrijwilligers.
  • Organisaties hebben vooraf direct en persoonlijk contact met hun vrijwilligers, waarbij specifieke wensen en mogelijkheden besproken worden, zodat ze optimaal invulling kunnen geven aan verwachtingenmanagement.
  • Organisaties zetten zich in voor het aangaan van duurzame en langdurige relaties met partners en projecten in de landen van de bestemming(en) van het vrijwilligerswerk / de stage.
  • Organisaties dragen zorg voor een eerlijke oriëntatie op de impact van de inzet van hun vrijwilligers, nuanceren de klemtoon op concrete maatschappelijke resultaten en geven inzicht in de ontwikkelingen bij hun partners en projecten, al dan niet in relatie tot de gepleegde inzet van onze vrijwilligers.

Organisatie en proces

  • Organisaties besteden zorgvuldige aandacht aan de intake van hun vrijwilligers. Vrijwilligers kunnen op basis van deze informatie en communicatie op degelijke wijze een optimale keuze maken en de organisatie draagt zorg voor voldoende inzicht in de van belang zijnde eigenschappen en kwalificaties van haar vrijwilligers. Naast deze intake voorafgaand aan vertrek, vindt ook op de plaats van bestemming een praktijkintake plaats.
  • Organisaties dragen zorg voor een degelijke voorbereiding van hun vrijwilligers voorafgaand aan hun vertrek naar het land van bestemming en communiceren vooraf over inhoud en organisatie van deze voorbereiding/training. Deze voorbereiding betreft zowel de culturele aspecten als specifieke aspecten die van toepassing zijn op het project of de opdracht.
  • Organisaties onderhouden actief contact met hun vrijwilligers en hun partnerorganisatie in het buitenland over de voortgang en andere relevante zaken.
  • Organisaties besteden uitgebreid, actief en persoonlijk aandacht aan de evaluatie van het vrijwilligersproject en de ervaring van de vrijwilliger achteraf. Hierbij zijn zowel het perspectief van de inzet en ervaring van de vrijwilliger zelf als het perspectief op de kwaliteit van de opdracht of het project van belang. Organisaties gebruiken de evaluaties voor de verbetering van hun opdrachten en projecten en hun relaties met hun partners in het buitenland.